© 2024 Iniciativa pro efektivní zdravotnictví
Mnozí lékaři poukazují na dva časté problémy v péči o zdraví Čechů: 1) mnoho z nás nežije nejzdravějším životním stylem, což vede k preventabilním onemocněním souvisejícím například s nezdravou výživou a nadváhou, konzumací alkoholu či například nedostatkem pohybu, a 2) Češi využívají systém zdravotní péče méně optimálně, než by mohli (mnoho lékařů zdůrazňuje zbytečné návštěvy urgentních příjmů). Toto jsou objektivní problémy, se kterými se musíme vypořádat, ale zároveň je třeba poukázat na jednu ze spojovacích linek obou problémů: zdravotní gramotnost a její formování v průběhu života, na kterém se podílí mnoho faktorů.
Zdravotní gramotnost je schopnost nalézat, chápat, posuzovat a prakticky využívat informace o zdraví a zdravotní péči tak, aby člověk dokázal přijímat informovaná rozhodnutí ve prospěch svého zdraví. Nejde jen o získávání znalostí, ale i o dovednost orientovat se v různých zdrojích informací, rozpoznat rizika, volit vhodné zdravotní postupy a rozumět systému zdravotní péče. Význam zdravotní gramotnosti byl zřetelně zdůrazněn během pandemie COVID-19, kdy lidé museli čelit množství často protichůdných a rychle se měnících informací, často i z oficiálních zdrojů. Zdravotní gramotnost vzniká rozvojem obecných (např. komunikačních a kognitivních) i specifických dovedností (např. schopnost rozumět zdravotnickým pojmům, příbalovým letákům či pokynům lékaře) prostřednictvím výchovy ke zdraví, podpory zdraví a aktivní politiky napříč celou společností, včetně vzdělávacího systému či zaměstnavatelů. Podle WHO se zakládá na souboru kognitivních a sociálních schopností, které umožňují získat, vyhodnotit a vhodně aplikovat zdravotní informace v každodenním životě.
Často používaný dotazník HLQ, který zkoumá zdravotní gramotnost, zahrnuje 9 oblastí, včetně pocitu porozumění ze strany zdravotního personálu, schopnosti se aktivně starat o vlastní zdraví, aktivně komunikovat s poskytovateli péče a schopnosti se dobře orientovat v systému zdravotní péče:
Z evropského srovnání (M-POHL HLS19) vyplývá, že těsná většina obyvatel zúčastněných zemí vykazuje dobrou (excelentní či dostatečnou) úroveň zdravotní gramotnosti (v posledním šetření šlo o celkově 55 %). V Česku docházelo v uplynulých letech k určitým výkyvům, nicméně poslední šetření z konce roku 2020 signalizuje zlepšení: 10 % Čechů vykazovalo excelentní, 43 % dostatečnou, 34 % problematickou a 13 % neadekvátní zdravotní gramotnost. Znamená to, že poprvé v rámci sledování převažovali lidé s uspokojivou (tedy excelentní či dostatečnou) úrovní zdravotní gramotnosti, byť v téměř paritním poměru 53 : 47 %.
Zajímavým zjištěním je, že se proměnila souvislost s věkem – zatímco dříve měla starší populace nižší zdravotní gramotnost, v novějším měření se zdravotní gramotnost s věkem zvyšovala. Pozitivní vazba byla potvrzena se sociálním statusem a s pravidelnou pohybovou aktivitou, jak ukazují grafy níže. Roli sehrála patrně i pandemie COVID-19, která obyvatele (a zejména seniory) donutila se více zajímat o zdravotní témata. Celkově se tak ČR řadí v současnosti do průměru evropského žebříčku, s vyhlídkou na další systematické zvyšování zdravotní gramotnosti.
Podle českých dat z roku 2016 vidíme, že zdravotní gramotnost je spíše horší u sociálně slabších a vyloučených obyvatel, obyvatel s nižším vzděláním a těch, kteří jsou již nyní v horším zdravotním stavu.
Podle novějšího šetření se zdá, že rostoucí věk je již slabším prediktorem horší zdravotní gramotnosti, ale z českých i evropských výsledků, které jsou k dispozici, je zřejmé, že právě podpora zdravotní gramotnosti zranitelných skupin obyvatel by měla být prioritou.
Ačkoliv pozorujeme pozitivní trend, je klíčové si uvědomit, že s dostatečnou zdravotní gramotností se nikdo nerodíme a na její formování má vliv mnoho faktorů, včetně prostředí, ve kterém vyrůstáme, studujeme a pracujeme. Pro to, abychom mohli žít zdravější život a zároveň využívali efektivně systém zdravotní péče, potřebujeme ucelený rozvoj zdravotní gramotnosti v Česku (jak u laické, tak také u odborné veřejnosti). Právě zdravotní gramotnost zdravotnického personálu je netriviální záležitostí, a to i vzhledem k postojům českých zdravotníků, např. v oblasti očkování.
V průzkumu 1.477 zdravotníků z prosince 2023, který realizovali autoři z Kliniky infekčních nemocí a cestovní medicíny 2. LF UK a FN Motol, vyplývají překvapivé závěry: 17% zdravotníků nepovažuje očkování proti chřipce pro zaměstnance či studenty ve zdravotnictví za důležité, byť chrání pacienty, kteří jsou v ohrožené skupině, a 23% zdravotníků považuje očkování proti chřipce “za zbytečnou chemii, kterou nechtějí do svého těla.” Toto může (kromě dalších faktorů) vést ke skutečnosti, že některá očkování proti chřipce či onemocnění covid-19 svým pacientům nenabízí velká část praktických lékařů, ani pokud k tomu existují odborná doporučení.
Potřebujeme mnoho komplementárních změn. Jednou z nich je integrovaný přístup ke zdravotní gramotnosti napříč společností. Zdravotní gramotnost není úkolem jen pro zdravotnictví samotné, ale vyžaduje zapojení mnoha aktérů: od rodiny, škol a zaměstnavatelů, přes média a neziskový sektor až po zdravotnické instituce a stát. Aktivní roli mohou hráti i pacientské organizace, které by měly hrát důležitou roli v reflexi potřeb pacientů a srozumitelnosti zdravotního systému, abychom se v něm všichni mohli co nejlépe orientovat.
Zdravotní gramotnost je dynamický ukazatel, který se může posouvat v různých směrech v závislosti na socioekonomických faktorech, demografickém složení obyvatel, vzdělání, stavu zdravotních služeb a vnějších okolnostech (jako byla pandemie onemocnění covid-19). České zdravotnictví tak bude potřebovat nejen udržet aktuální pozitivní trend, ale především rozšířit povědomí o tom, že zdravotní gramotnost je proces, který začíná u dětí, pokračuje v dospívání, a trvá po celý život. Ukazuje se totiž, že zdravotně gramotná společnost je nejen zdravější, ale může lépe využívat omezené lidské a finanční zdroje, které ve zdravotnictví máme. Zároveň se zvyšováním zdravotní gramotnosti je potřeba přemýšlet i nad mnoha dalšími faktory, které mohou ovlivnit optimální cestu pacienta systémem a jeho zdravotní stav.