25.11.2024

Proč se vyplatí řešit nerovnosti ve zdraví v České republice?

Zdravotní systémy po celém světě bojují s rostoucím tlakem na zdroje - lidské i finanční - z velké míry z důvodu stárnutí populace, ale často v důsledku zpomalujícího se ekonomického růstu a tlaku na zdroje napříč ekonomikami. Proč je ale klíčové řešit nerovnosti a nestačí přijmout za dané, že nerovnosti ve zdraví s námi vždy byly a budou? Klíčových důvodů je několik - od jejich celospolečenských dopadů, přes ekonomické implikace až po ústavní a etický rámec.
Komentáře
Veřejné zdraví
Ekonomie zdravotnictví

Zdravotní systémy po celém světě bojují s rostoucím tlakem na zdroje - lidské i finanční - z velké míry z důvodu stárnutí populace, ale často v důsledku zpomalujícího se ekonomického růstu a tlaku na zdroje napříč ekonomikami.

České zdravotnictví se navíc potýká s mnoha specifickými problémy, které tento tlak prohlubují: nedostatečné sdílení informací a pomalá digitalizace, suboptimální alokace lékařů a zdravotních sester napříč sektory a zařízeními (včetně velkého počtu lůžek akutní a intenzivní péče, která nejsou efektivně využita), různorodá kvalita péče a její nekoordinovanost, či velmi pomalá integrace sociálních a zdravotních služeb, zejména pro starší pacienty. Zároveň v Česku také vidíme rozdíly v životním stylu a zdravotní gramotnosti, které souvisí se socioekonomickým statusem obyvatel - lidé s menším vzděláním a z chudších poměrů jsou průměrně více nemocní a dožívají se kratšího věku v horší kvalitě.

Například rozdíl v naději dožití mezi nejnižší a nejvyšší úrovní vzdělání je u českých mužů více než 10 let (u žen je tento rozdíl výrazně menší) a subjektivní zdraví vykazují v ČR lidé s nižším příjmem výrazně horší (tento rozdíl je jeden z největších v Evropě), jak ukazuje obrázek níže.

Rozdíly v naději dožití dle vzdělání a v subjektivně hodnoceném zdravotním stavu dle příjmů v evropském srovnání (OECD a EU data, 2018)

Proč je ale klíčové řešit nerovnosti a nestačí přijmout za dané, že nerovnosti ve zdraví s námi vždy byly a budou? Klíčových důvodů je několik - od celospolečenských dopadů, přes ekonomické implikace až po ústavní a etický rámec. Na konec pak probereme, jak s těmito nerovnostmi lépe pracovat.

Nerovnosti ve zdraví mají celospolečenský dopad

Zdraví populace se z definice týká nás všech a to, že někteří z nás jsou v horším zdravotním stavu než jiní, má dopad na celou společnost. Čistě ekonomicky se můžeme bavit o negativním dopadu na ekonomické náklady, které horší zdraví způsobuje nám všem v solidárním systému zdravotního pojištění, klinicky o tom, že mnohá onemocnění (zejména infekční) na sebe vážou zvýšené riziko pro okolí nemocného člověka (zároveň ale víme, že negativní externality se objevují u mnoha dalších onemocnění, například z důvodu dopadu onemocnění člověka na jeho rodinné pečující), a morálně a eticky pak o tom, že utrpení ostatních lidí mnoha z nás není lhostejným a chceme žít ve společnosti, která takové utrpení minimalizuje.

Samozřejmě se nikdy nerovnostem nevyhneme, mj. kvůli tomu, že zdraví má mnoho socioekonomických, environmentálních a biologických determinant, které není možné jednoduše změnit. Je ale klíčové, aby systém veřejného zdravotnictví nevytvářel podmínky, které by nerovnosti dále prohlubovaly.

Z ekonomického hlediska je mnohdy často nejvíce nákladově efektivní zacílit intervence na ty skupiny, kterým zhoršení zdravotního stavu hrozí nejvíce a kde lze dosáhnout největšího pozitivního účinku (např. podporou programů, které pomáhají s prevencí a snižováním obezity, závislosti na tabáku či alkoholu a jiných, které mají prokázanou nákladovou efektivitu). Například zajištění domácí návštěvy u starších obyvatel ve vyloučených lokalitách naší země tak může mít násobně vyšší přínos než je domácí návštěva u mladého člověka ve velkém městě. Systém veřejného zdravotnictví zde musí hrát klíčovou roli, neboť soukromý trh má logickou tendenci nabízet služby podobného typu právě těm, kteří jsou spíše majetní, vzdělaní a ve velkých sídlech.

Je zároveň třeba upozornit na to, že porozumění a měření nerovností ve zdraví je předmětem aktivního zkoumání mezinárodní vědecké komunity a na tyto poznatky navazují aktivity mnoha vyspělých zdravotních systémů, například princip “poměrného nedostatku” (proportional shortfall), který uplatňuje v alokaci omezených zdrojů Nizozemsko. Zatím neexistuje dokonalá metoda, která by optimální alokaci zdrojů vypočítala, ale to neznamená, že na úsilí dosáhnout co nejlepšího výsledku můžeme rezignovat.

Ekonomické benefity snižování nerovností mohou dosahovat desítek či stovek miliard korun

V době stárnoucí populace je klíčové myslet nejen na zdravotní stav populace, který se promítá mj. na kvalitě života, ale i na poptávce po zdravotní péči a produktivitě ekonomiky. V souvislosti s tím je potřeba si uvědomit, že v horším zdravotním stavu jsou z mnoha důvodů průměrně spíše socioekonomicky znevýhodněné skupiny.

Například počet kuřáků v ČR jevíce než dvojnásobný u osob s nižším vzděláním (22%) než u těch s vyšším vzděláním (8%), což se promítá do vyšší zátěže karcinomu plic u osob s nižším vzděláním. Střední délka života v ČR také klesá s rostoucí mírou nezaměstnanosti a s nižší mírou dosaženého vzdělání, jak ukazují data OECD níže.

Délka života v krajích ČR a vybrané faktory ovlivňující zdraví populace (Analytická studie Zdraví 2030)

U nemocnosti obyvatel, která se pravděpodobně více dotýká zranitelných skupin obyvatel (byť tato data nejsou pro ČR dostupná) pak můžeme odhadnout její přímé dopady na ekonomiku alespoň v desítkách miliardách korun ročně. Například v roce 2023 bylo každý den v pracovní neschopnosti průměrně 218 tisíc obyvatel, z toho drtivá většina (186 tisíc obyvatel) pro nemoc, přičemž celkově se jednalo o 78,4 mil. prostonaných dnů (12,6 mil. dnů způsobily nemoci dýchací soustavy a 23,5 mil. dnů nemoci pohybové soustavy). Výdaje na nemocenské dávky dosáhly v roce 2023 31,7 mld. Kč.

Za předpokladu průměrné produktivity ve výši 1.326 Kč za hodinu práce činila ztracená produktivita v důsledku nemocnosti v roce 2023 neuvěřitelných hodnot - více než 830 miliard korun (tedy více než 10% našeho HDP v tomto roce). Tato hodnota je pravděpodobně nadsazená, pokud uvážíme, že nemocnost se téměř jistě dotýká spíše obyvatel s nižším vzděláním či jinak socioekonomicky ohrožených skupin, lze však předpokládat, že snížením nerovností ve zdraví s důrazem na nejvíce zranitelné, kterých se špatný zdravotní stav nejvíce dotýká, můžeme zvýšit výkon naší ekonomiky řádově i o desítky miliard korun ročně.

Právo na zdravotní péči je garantováno v ústavním pořádku ČR

Listina základních práv a svobod ve svém článku 31 uvádí “Každý má právo na ochranu zdraví. Občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví zákon.” Právě fráze “za podmínek, které stanoví zákon” byla předmětem mnoha diskuzí a právních analýz, včetně nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 1/08 ze dne 20. 5. 2008 v reakci na zavedení regulačních poplatků v českém zdravotnictví. Za potenciálně problematickou úpravu v českém právu však můžeme považovat definici místní a časové dostupnosti péče (Nařízení vlády o místní a časové dostupnosti zdravotních služeb, č. 307/2012 Sb.), které neřeší reálnou kapacitu poskytovatelů a nevyžaduje měření čekací doby, za kterou jsou vybrané výkony provedeny od jejich první indikace. Téměř jistě jsou v reálné dostupnosti péče v ČR rozdíly, které vychází z socioekonomického statusu, sociálního kapitálu (kontaktů) a dalších faktorů, které rozevírají nůžky v dostupnosti kvalitní a bezplatné péče.

Přesto však formulace v článku 31 Listiny řadí Českou republiku do relativně exkluzivního klubu zemí, které garantují přístup k bezplatné zdravotní péči, jak ukazuje mapa níže. Většina vyspělých zdravotních systémů, které poskytují kvalitní zdravotní péči, takové právo negarantuje - např. v zemích jako Japonsko, Jižní Korea, Norsko či Švédsko, kde lidé žijí dlouhý život ve vysoké kvalitě, toto právo není v ústavním pořádku upraveno vůbec. Přesto je potřeba zohlednit právní ukotvení, které přístup ke zdravotní péči v ČR má.

Explicitní garance práva na zdravotní péči v ústavním pořádku zemí světa (Heymann, J., Sprague, A., & Raub, A. (2020). Advancing equality. University of California Press. PDF)

V souvislosti s právem na zdravotní péči je také potřeba reagovat na rostoucí volání po oslabení principu solidarity v českém zdravotnictví. Po možnosti si připlatit za lepší (a většinou i rychlejší) péči často volají lidé, kteří mají vyšší disponibilní zdroje a jejichž ochota platit je tak vyšší, než tomu je u zranitelných skupin obyvatel. To je samo o sobě logické, ale bez zvyšování efektivity systému a dohledu nad kvalitou a dostupností se může rychle stát, že poskytovatelé začnou svůj čas věnovat více a více těm, kteří jsou ochotni si připlatit, ne těm, u kterých lze s omezenými zdroji dosáhnout relativně nejlepšího výsledku. K tomuto dochází mj. v mnoha systémech, které své zdravotní systémy částečně nebo úplně privatizovaly.

Je velmi zásadní právní i etickou otázkou, jak hodnotit hodnotu a důstojnost lidského života ve vztahu k příjmům člověka, a zda-li jako společnost chceme akceptovat, že lidé s vyšším bohatstvím a schopností platit budou mít čím dál tím lepší přístup ke zdravotním službám na úkor ostatních. Zdravotní péče totiž může rozhodnout o fundamentálních aspektech života milionů lidí, mj. v otázce života a smrti.

Jak můžeme k tomuto společenskému problému přistoupit konstruktivně?

Nerovnosti ve společnosti a klání o omezené zdroje s námi vždy byly a budou, přesto však můžeme učinit několik kroků, abychom v budoucnu neskončili v horším stavu, než v jakém jsme nyní:

  • Je potřeba začít analyzovat data o dostupnosti a kvalitě péče nejen na národní úrovni, ale i na úrovni jednotlivých skupin obyvatel, např. dle vzdělání, příjmu a pracovního statusu, regionu a dalších charakteristik. Propojení zdravotních a sociálních dat je předmětem pilotních aktivit ÚZIS, Ministerstva zdravotnictví i Ministerstva práce a sociálních věcí v posledních měsících, nicméně ty by měly být v budoucnu robustnější a získat jak legislativní, tak finanční oporu. Je pravděpodobné, že v datech nalezneme mnoho zajímavých, ale také překvapivých výsledků. Tato data pak mohou být předmětem veřejné debaty.
  • O alokaci personálních a finančních zdrojů bychom měli rozhodovat na základě principů nákladové efektivity (i mimo oblast léčiv). Je pravděpodobné, že mnoho preventivních intervencí, které by mohly zlepšit zdraví celé populace a zároveň snížit nerovnosti ve zdraví, neděláme, možná i z důvodu iluze rovnosti, kterou tímto zachováváme (neboť by mohly vést k podpoře zdraví vybraných skupin obyvatel nebo kompenzovaly deficity, které se týkají přístupu ke kvalitní péči, např. v regionech). Již nyní vidíme, že koncentrace dostupných a kvalitních služeb (např. v oblasti primární péče) do velkých sídel vede k relativnímu deficitu v mnoha částech naší země. Tyto nerovnosti ilustruje analýza Masarykovy univerzity pro oblast praktické péče, jak ukazuje mapa níže.
Dostupnost primární péče pro dospělé v ČR v roce 2024 (Mikula et al., 2024)
  • Rozhodnutí o intervencích podporující zdraví české populace by měla odrážet vědecká poznání a reagovat na objektivní potřeby naší populace. V minulosti byla učiněná rozhodnutí, často pod tlakem zájmových skupin, která posílila nerovnost v přístupu a kvalitě péče - např. větší alokací zdrojů do akutní péče než do oblastí primární a dlouhodobé či následné péče (které však mohou lépe reagovat na potřeby všech obyvatel naší země a snížit zátěž preventabilních nemocí). Koncentrace léčby biologickými a dalšími nákladnými léčivy do center se zvláštní smlouvou se zdravotními pojišťovnami má na jednu stranu deklarovaný cíl zvyšování kvality péče, zároveň však pravděpodobně snižuje reálnou dostupnost těchto léčiv u skupin obyvatel, které ji nemohou využívat z důvodu dopravních a dalších překážek (tato data však opět nejsou dostupná). Je potřeba posílit instituce, které zastupují veřejný zájem, včetně těch, které vykonávají dohled nad dostupností a kvalitou péče, a tyto překážky proaktivně odstraňovat.
  • Ve veřejné komunikaci je potřeba zohlednit rostoucí frustraci a sociální tlak, ke kterým mohou nerovnosti vést. Nerovnosti ve zdraví nejsou jen ekonomickým či klinickým problémem, ale mohou mít vliv i na udržitelnost společenské smlouvy v ČR a ve výsledku na kvalitu demokracie. Odstraňování překážek v dostupnosti a kvalitě péče může zvýšit důvěru obyvatel ve zdravotní systém, která již několik let rychle klesá (spokojenost s ním spadla z 83% v roce 2021 na letošních 68%, mj. z důvodu rostoucích čekacích dob) a snížit riziko radikalizace české společnosti v budoucnu.

Řešení nerovností ve zdraví bude bezpochyby předmětem implicitních a explicitních neshod v naší společnosti, o to důležitější bude proto umět vést debatu transparentně a bez argumentačních faulů, ke kterým někdy dochází. To, jaké zdravotnictví budeme v ČR za 5, 10 nebo 20 let mít, bude do velké míry záviset na rozhodnutích, která uděláme v dalších měsících, mj. v oblasti nerovností ve zdraví.

Závěr
Stáhnout whitepapers
Stáhněte si whitepapers v .pdf podobě pro podrobnější informace na toto téma